Derfor skal du selvfølgelig være på Linkedin OG Twitter

Vil du gerne have fingeren på pulsen, skabe nye relationer og få den nyeste viden om, hvad der sker inden for din branche? Og være sikker på, at du er med på beatet, når der sker noget revolutionerende i Tech-verdenen? Så skal du selvfølgelig være aktiv på Twitter. Twitter er nemlig et fantastisk socialt medie og kan bruges til mere end du sikkert tror.

Kilde til nyheder

Twitter er et eminent medie til, at få aktuelle nyheder inden for din branche eller de områder, du interesserer dig for. Jeg bruger i høj grad Twitter til netop dette. Da jeg især interesserer mig for ny teknologi, herunder kunstig intelligens og hvordan fremtidens arbejdsmarked og jobs kommer til at se ud, er Twitter min hovedkilde til inspiration og ofte  det medie, der leder mig videre til relevant information.

#hashtags?

Hashtags er en slags nøgleord, der altid startes med et # tegn. Twitter er ophavssted for hashtags. Hashtags er dog efterhånden blevet udbredt til de fleste sociale medier. De sætter scenen for en samtale og gør det nemt for andre at finde. Du kan bruge dem til at søge efter emner, der interesserer dig. Det kan godt betale sig at sætte sig ind i, hvilke hashtags der gør sig gældende i din branche og for dine kunder. I forsikringsbranchen er der udover de åbenlyse #forsikring og #insurance også noget meget relevante hashtags som #insurtech, der oftest anvendes, når indhold handler om mulighed for anvendelse af ny teknologi på forsikringsområdet.

#Futureofwork er det hashtag der mest hyppigt anvendes, når der tweetes om fremtidens arbejdsmarked og nye jobmuligheder som følge af teknologi og innovation.

De hashtags der bliver mest populære kommer til at stå i venstre side og kaldes trending hashtags. Man kan med fordel bruge nogle af disse, hvorved man automatisk deltager i den aktuelle samtale og kan findes af alle, der søger på dette hashtag.

Når du søger på hashtags, kan du finde interessante twitter profiler fra hele verden, som du kan følge og som måske vælger at følge dig tilbage.

Hvorfor skal jeg overhovedet bruge tid på endnu et socialt medie?

Du spørger måske, hvorfor du overhovedet skal interessere dig for det her indlæg og for Twitter? Måske kender du ikke andre der er på Twitter? Hertil må jeg bare sige, at så må du vise vejen sammen med mig og en masse spændende mennesker. Twitter får i Danmark skyld for at tilhøre politikere og pressen. Det er kun til dels rigtigt. Det er ærgerligt, at Twitter har fået det ry herhjemme, for mediet har en masse at byde på. Reservater er kedelige som Henrik Qvortrup også kommer ind på i interviewet med Leif Carlsen i Social Selling Podcasten fra December 2017 og det har han jo fuldstændig ret i.

Vi har brug for mange flere corporate profiler på Twitter, ligesom det ville være et godt krydderi med flere politikere på LinkedIn. Vi har brug for at høre medarbejderens og CIO’ens stemmer også.

Twitter kræver lidt tilvænning og som det også gælder for mange andre ting i livet, bliver det bedst, når man har lært det at kende og fået nogle gode relationer. Du får ikke opbygget en stor følgerskare overnight. Det er et langt sejt træk og mange siger at det tager op til et halvt år først er rigtig godt igang og ser værdien af det. Der er dog nogle kneb du kan bruge, så det går går lidt hurtigere. Eksempelvis er det en god ide at blande sig i andres diskussioner, særligt nogle du gerne vil i kontakt med, det kan være konkullegaer, kunder eller slet og ret mennesker du finder har interessante budskaberne som du gerne vil lære bedre at kende. Det er de færreste der ønsker at blive solgt til direkte og her adskiller Twitter sig måske kun lidt fra eksempelvis LinkedIn. Twitter er i endnu højere grad et socialt medie og det kan være gavnligt at tænke på at læsere gerne vil inspireres, frem for at blive solgt til.

Du vil måske også hævde, at det er endnu en kanal, du skal passe. Hertil vil jeg svare, at du kan bruge meget af det samme indhold i en forkortet og helt skarp version på Twitter som du bruger på andre sociale medier. Du kan selvfølgelig også bruge twitter til at drive trafik til din Company page på LinkedIn, til virksomhedens hjemmeside eller til din egen blog. Begrænsningen på 140 tegn oplever jeg som en velsignelse, da den tvinger dig til at blive helt skarp i dit budskab.

Jeg er ret vild med at man ikke behøver at kende de folk man vælger at følge og blive inspireret af.

Hvis du endnu ikke er helt overbevist, vil jeg bare understrege at jeg har haft kæmpe glæde af Twitter især i forhold til nyheder om ny teknologier og de forandringer dette medfører for os som privatpersoner, som ledere og som medarbejdere og det har vel betydning for os alle?

Når Linkedin og Twitter spiller sammen

Fordelene ved at være på Twitter er mange. En af dem, jeg selv blevet overrasket over er, at jeg faktisk har fået nogle inspirerende relationer på Twitter, som er kommet med over på LinkedIn. Jeg har lært nogle spændende mennesker at kende professionelt, som har inspireret mig til at se i nye retninger. Jeg mener ikke, at vi skal vælge det ene sociale medie frem for det andet, men jeg ser synes, at jeg kan se beviser på, at de spiller godt sammen og supplerer hinanden godt. Jeg synes ligeledes, at det fungerer rigtig godt, når jeg har skrevet et LinkedIn-oplæg og bagefter deler det på Twitter. At LinkedIn er begyndt at opfordre til, at vi bruger hashtags i højere grad end tidligere, understøtter blot i endnu højere grad dette samspil.

Twitter som second screen

Både i undervisningssammenhæng og ved tv-debatter, kan du nogle gange være med til at sætte dit præg på ting, der foregår lige nu. Hvis du tweeter samtidig med at du ser et tv program eller deltager i undervisning eller en større konference, kan der være flere fordele. Du får måske mulighed for at stille spørgsmål til en aktuel debat eller person der bliver interviewet.

Hvis du ikke er hjemme til at se en given fodboldkamp, kan Twitter også være stedet hvor du, udover at du vil kunne følge med i stillingen, ofte vil finde det ret underholdende med folks kommentarer. Der er ofte en god portion humor på Twitter 🙂

Kom godt igang

Først og fremmest skal du vælge et godt navn, et såkaldt twitterhandle. Det fungerer som et link og det skal være nemt for folk at huske og indtaste, så undgå underscore(_) og andre besværlige tegn. Skriv hellere med Kapitæler midt i ordet, som vi har gjort på firmaprofilen FoakFuture.

Så skal du udfylde din bio, så folk ved lidt om hvad du står for. Vælg også gerne et godt baggrundsbillede og endelig et godt profilbillede, der viser hvad du står for. Vil du gerne vise, at du har markante holdninger, kan du stå med foldede arme eksempelvis. Det er dog altid en god ide at virke indbydende og som om du har lyst til at invitere folk inden for med et smil.

Ses vi?

Så jeg håber du har fået blod på tanden og fået lyst til at komme ind og holde mig og mine twittervenner med selskab. Hvis du har fået lyst til at prøve, så gå ind og opret din profil allerede nu og brug eksempelvis hashtags som #nypåtwitter og #mitførstetweet. Tag evt et kig på Leoparddrengens twitterguide, den er rigtig god til at komme igang på. Og så skal du selvfølgelig connecte med mig @mariabenedikte og min dejlige arbejdsplads @FoakFuture.

Held og lykke 🙂